Företag

2. SKICKA ETT MAIL TILL OSS

Om det är vi som kan ansluta din fastighet med fiber så skickar du ett mejl till stadsnat@trelleborg.se så skickar vi ett anslutningsavtal till dig.

3. ANSLUTNINGSAVTAL

När du har fått hem ett anslutningsavtal ska du fylla i det och skicka tillbaka det till oss. .

4. PLATSBESÖK

När vi har mottagit ert avtal bestämmer vi en dag då vi kommer ut på platsbesök.

På platsbesöket kommer vi att bestämma var vi ska gräva in fibern i din fastighet. Observera att det kan skilja sig från område till område huruvida vi går in på framsidan eller baksidan av er fastighet.

Fundera gärna innan vi kommer ut var ni vill ha CPE:n, fiberterminalen som är ca 20x15x4 cm. CPE:n får inte sättas i ett utrymme där det finns risk för fukt.

5. LEVERANSDATUM

Det tar ett antal veckor innan fibern är inne i er fastighet. Detta beror på hur många beställningar vi har just nu. Ni får ett uppskattat leveransdatum vid platsbesöket, men det kan även påverkas under arbetets gång. Om det blir försenat så meddelar vi er detta.

Medans ni väntar kan ni gå in och titta på vilka tjänster ni kan välja mellan.

Ni kan också ta kontakt med de olika kundtjänsterna för att ställa frågor om de tjänster ni är intresserade av.

6. GRÄVNING

Först kommer ni att märka att vår gräventreprenör AKEA är utanför er fastighet och gräver. De gräver fram till er husfasad och när de är klara så kommer ni att se en duct sticka upp i en slinga. En duct är en tomrör som de sedan blåser in fiberkabeln i.

7. TID FÖR INKOPPLING AV FIBER

Eltel, vår fiberentreprenör, kommer att kontakta er för att boka in tid när de kan komma och sätta upp CPE:n på överenskommen plats samt koppla in fibern.

8. LÄSER IN ER ADRESS

När Eltel har varit hos er så ska er fiberförbindelse dokumenteras. När vi får klarrapporten från dem så skickar vi in denna till Open Universe som är vår kommunikationsoperatör. Open Universe läser in nya adresser flera gånger per vecka, men beroende på vilka tjänster ni väljer så kan det ta några dagar extra innan de olika tjänsteleverantörerna kan se att er adress är klar.

9. KLART!

När ni har valt era tjänster så är allt klart från vår sida och ni kan nu använda de tjänster som ni själva väljer.

Om ni har fel på en tjänst så ska ni kontakta er tjänsteleverantör så får de börja med att felsöka deras utrustning. Det är väldigt sällan ett kabelbrott som orsakar ett fel på er internetförbindelse.

Kontaktinformation

Rådhuset

231 83 Trelleborg

E-post: stadsnat@trelleborg.se


© Copyright © 2018 Trelleborgs stadsnät